350                                                    REGISTRES DU BUREAU                                               [i57i]
CCCCLVIII [CXLV]. — [Lettres du Roi touchant la taxe d'un de ses valets de chambre
POUR LES] IIIe MIL LIVRES.
KO
27 juillet 1571. (B, fol. io4
De par le Roy.
"Très chers et bien amez, nous ayant noz bien aînez Michel Chefdeville, l'un de noz valletz de chambre ordinaire, et Magdeleine Chefdeville, sa sœur, il y a quelque temps faict entendre que, pro­ceddant par vous à la levée de l'oclroy des trois cens mil livres à nous octroiez par nostre bonne ville de Paris, que, sans avoir aucun esgard aux moiens et facultez qu'ilz peuvent avoir, vous les avez surchar­gez en des sommes de deniers, lesquelles il leur est impossible payer, pour estre beaucoup plus ex­cessive que celle en laquelle ilz furent taxez pour semblable occasion en l'année 1568; nous vous feismes dès lors sçavoir nostre intention par le Che­vallier du guet'2' de nostredicte Ville, laquelle neantmoings vous n'avez jusques à cette heure sui-
vye, comme nous nous asseurions que deussiez faire.
t A ceste cause, nous vous mandons et commectons par ces presentes que, lorsque vous procedderez à la levée des deniers dud. octroy, vous ayez à tenir quictes et deschargez led. Chefdeville et sa sœur de leur part et cottité de lad. somme, en payant semblable somme que celle qui se trouverra avoir esté par eulx paiée audict dernier octroy, à nous faict, sans que, en vertu de la taxe que vous en avez desjà faicte, et de laquelle nous entendons qu'ilz soient raiez, ilz puissent estre contrainctz de payer le contenu en icelle. Et à ce ne faictes faulte. Car tel est nostre plaisir.
"Donné à Fontainebleau, le xxvn0 jour de Juillet 1571.»
Signé : " CHARLES ».
Et au dessoubz : rde Neufville n.
CCCCLIX [CXLVI]. — Po
LES BARRIERES DU MARCHE AUX POURCEAUX ' 3o juillet 157». (B, fol. 108 v°.)
De par le Roy.
nue des eaues croupies et boues, qui sont ordinai­rement le long du faulxbourg Sainct Honnoré, par faulte que led. faulxbourg n'est entierement pavé le long des maisons, et que la pante et esgout n'est pas comme il appartient et ainsy qu'elle se pourra bien faire, nous voullons et vous mandons que, sans aucun retardement, vous ayez à promptement faire reffaire lesd, barrières et deffendre de plus mener lesd, voiries et immondices de ce costé là, et y donner bon ordre, et vous nie ferez service très aggreable.
"Donné à Fontainebleau, le xxx1"0 jour de Juillet
"Très chers et bien amez, nous avons entendu que, combien que nous vous ayons deffendu de per­mectre qu'il soict mené aucunes voiries et immon­dices au lieu où se soulloit faire le Marché aux che­vaulx et pourceaulx <4', que neantmoings l'on ne laisse d'y en mener journellement, ayant, les barrières que y aviez faict mectre pour l'empescher esté rom­pues, ou quoy que ce soit esté faict, en sorte qu'à present l'on recommance et continue on à y porter lesd, voiries et immondices.
"Et pour ce que nous esperons aller de bref loger au Palais des Thuilleryes'3', où sans doubte lesd, voiries et immondices que l'on mené aud. marché y engendrent ung très mauvais air, et aussy la rete-
1571.»
Signé : "CHARLES».
"Pinart».
Et au dessoubz
(L) Ces lettres n'ont pas été transcrites sur le Registre A.
(i) Appelé le seigneur Testu dans un acte contemporain. (Archives nat., K 1012, p. 283.)
(3) Ces lettres n'ont pas été transcrites sur le Registre A. Dans B, elles se trouvent entre un acte du 4 août et un autre du 6.
>4> Ce marché, qui changea à plusieurs reprises d'emplacement dans le cours du xvii0 siècle, se tenait alors en dehors et au nord de la porte Saint-Honoré, près du mur d'enceinte. C'est la place que lui assignent les plans connus du xvi"siècle : le plan dit de Tapisserie (i54o), celui de Truschet et Hoyau (1 55o-1552), celui de Du Cerceau (i555-i56o), et celui dit de Belleforest (1572).
,5) Sur l'état des travaux du palais des Tuileries, à cette date, voir A. Berty, Topopp-aphie historique du vieux Paris, t. Il, p. 52.